Concentratiepil

Daar zit je dan met je (door)slaapproblemen

Laten we dit blog starten met een slaapfeit: niemand slaapt door. NIEMAND. Doorslapen bestaat niet. Even wakker worden is onderdeel van je slaapcyclus. Je bent je er alleen niet echt bewust van. Vaak verander je van slaaphouding en slaap je snel weer verder. Je blijft ontspannen en stoort je niet aan je wakkere moment. Wanneer je bewust en voor langere tijd wakker ligt, dan is niet kunnen doorslapen een probleem.

Snel slapen, vaak wakker worden

Dus…daar zit, of lig, je dan met je slaapprobleem. Of eigenlijk je doorslaapprobleem. Met het in slaap vallen zelf heb je geen probleem. Je slaapt vaak al zodra je hoofd het kussen raakt. Maar dan na een korte slaap word je wakker. Je probeert eerst nog te ontkennen dat je wakker bent. Knijpt je ogen stijf dicht en doet je best. Ondertussen draai je naar je andere zij. Je merkt dat je onrustig wordt…Verdorie; je bent dus echt hartstikke wakker. Om 02.00 uur ’s nachts! Je baalt, want gisteren werd je ook al wakker rond dit tijdstip. Je hebt problemen met slapen, of misschien eerder andersom; slaap heeft blijkbaar een probleem met jou. Hoe komt dat toch?

Oorzaken van niet kunnen doorslapen

Aan doorslaapproblemen worden veroorzaakt door verschillende factoren. Bijvoorbeeld door pijn in je lichaam. Buikpijn, hoofdpijn of spierpijn. Maar ook door bepaalde gewoontes voor het slapen gaan kunnen doorslaapproblemen optreden. Je drinkt bijvoorbeeld altijd een glaasje alcohol voor het slapen gaan of je hebt ’s avonds behoorlijk lang een online spel gespeeld. Verder zijn ook stress en piekeren veroorzakers van problemen met slapen. Wat is bij jou de oorzaak denk je?

Oplossen van je doorslaapproblemen

Kun je niet doorslapen omdat je stress hebt? Of piekert? Of is er een bepaalde gewoonte die van invloed is op je slaap? Wat het ook is waar je niet van kunt slapen, je wilt het graag oplossen. Word je wakker met een bepaalde gedachte? Vraag jezelf dan af of je er direct iets mee moet. Of het echt om 02.00 uur ’s nachts opgelost moet worden, of dat het best nog een paar uur kan wachten. Grote kans dat het antwoord daar ‘ja’ op is. Je maakt je brein zo leger en kunt je beter concentreren op het slapen.

Geen goed idee

Het is beter om vooral niet te checken hoe laat het is. Je legt jezelf zo alleen maar druk op, want je hebt nog maar zoveel uur tot je wekker weer gaat. En het is ook geen goed idee om op je telefoon te kijken of de tv even aan te zetten. Het blauwe licht verstoort je slaap alleen maar meer.

Beter om te doen

Het is dan beter om je bed even uit te gaan en een kop thee of warme melk te drinken, of een tijdschrift te lezen. Door uit bed te gaan doorbreek je de gedachten die je wakker houden. Kruidenthee, melk of een tijdschrift lezen kunnen je weer slaperig maken. Er zijn speciale theeën die slaapverwekkende kruiden bevatten. En over slaapverwekkende kruiden gesproken; Smilus Sleep is een slaapdrank op basis van kruiden.

Slaap weer lekker door met Smilus Sleep

Gun jezelf weer een goede nachtrust met Smilus Sleep. Deze drank pakt verschillende slaapproblemen aan. Dus ook jouw doorslaapprobleem. Hoe fijn is dat! Meer weten over Smilus Sleep? Klik dan hier.

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope