Energie verdelen sporter

Hoe verdeel jij je energie?

Weet jij het nog? Hoe gespannen je was voor je tentamens of examen? En wat deed je om je zenuwen onder controle te houden? Of om gefocust te blijven? En hoe ga je nu om met zenuwen of drukte? Kost dit je veel energie? De één kan nu eenmaal beter omgaan met drukte dan de ander. En uiteindelijk willen we het gewoon allemaal goed doen.

Spannende periodes

We maken in ons leven allemaal wel een paar spannende of drukke periodes mee. Zo is de meimaand voor veel laatstejaars middelbare scholieren spannend, want dat is de maand waarin de eindexamens gemaakt worden. Of wat dacht je van een verhuizing of verandering van baan. Dit zijn grote veranderingen die voor stress kunnen zorgen. Maar ook de dagelijkse bezigheden kunnen zorgen voor een druk gevoel. Soms heb je wel honderdduizend dingen aan je hoofd en je to-do-lijstje puilt behoorlijk uit. Je wilt overzicht. Want als je overzicht hebt, dan heb je de boel onder de controle. Het kost je dan geen bergen energie. Energie die je liever steekt in andere belangrijke dingen in je leven. Bijvoorbeeld je partner, je kinderen of je vrienden.

Energie voor tien

Je hoort het misschien wel eens; “nou, die heeft energie voor tien”. Heerlijk toch; zo energiek door het leven gaan. Als het lekker gaat op je werk, je genoeg quality time hebt voor familie en vrienden en ook nog tijd over om lekker te sporten. Je focust je dan blijkbaar op het juiste moment op de juiste dingen. Het is allemaal in balans. Toch hebben ook veel mensen hebben moeite om al die ballen in de lucht te houden. Zo blijkt ook uit het onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau, gehouden in 2018. Daarin geeft maar liefst 62% van de Nederlanders aan het druk te hebben. Ze vinden het lastig om alle activiteiten te combineren.

Focus je op wat echt belangrijk is

Goed omgaan met je energie betekent je focussen. Focus je op wat je belangrijk vindt. Vraag jezelf af wat je doel is. Je kunt bijvoorbeeld per dag of per week een prioriteitenlijst maken. Maak deze lijst vooral niet te lang. Laat je ook niet teveel afleiden door social media of inkomende mails. Zet je meldingen lekker uit en werk je to do af. En heb je een taak klaar? Neem dan even een korte pauze. Maak een korte wandeling, pak een kop thee en ga daarna met nieuwe energie verder. Verder is het belangrijk om inspanning en ontspanning met elkaar af te wisselen. Maak tijd om te sporten, je hobby uit te oefenen of om er lekker op uit te gaan met familie of vrienden.

Aandacht voor elkaar

Uiteindelijk maakt het niet uit of je nu wilt slagen voor je examens, je goed wilt zijn in je werk of goed wilt zorgen voor je gezin. Het betekent nu eenmaal een investering van energie. De kunst is om die energie zo te verdelen dat je goede dagelijkse prestaties levert, én daarnaast nog genoeg energie over hebt voor wat je het belangrijkst vindt in je leven; je partner, gezin of vrienden. En als je die focus goed hebt, dan levert het ook nog eens energie en vreugde op.

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *