Ik kan niet slapen

Ik kan niet slapen

Je moet er niet aan denken…Helemaal niet kunnen slapen. De hele nacht wakker liggen, omdat je piekert. De gedachten malen door je hoofd en je wilt ze het liefst wegstoppen, maar dat lukt niet. Piekeren is een grote boosdoener als het gaat om niet kunnen slapen. Net als niet kunnen slapen door stress. Wat kun je doen om toch goed te slapen in tijden van stress en onrust?

Moe, maar niet kunnen slapen

Je bent moe. Je viel bijna in slaap voor de tv. Je hees jezelf uit de bank en maakte jezelf klaar om naar bed te gaan. Op naar een fijne nachtrust….tenminste dat hoopte je. Inmiddels lig je al even wakker. Je bent heus moe, maar slapen lukt niet. In plaats van slapen pieker je je suf over van alles en nog wat. Van heel klein “welke boodschappen moet ik morgen halen” tot groter “hoe ga ik mijn baas vertellen dat ik minder wil werken”. Je doet je best om niet te piekeren, maar je blijft malen.

Ook heel ongunstig met betrekking tot slapen is stress. Je maakt je druk over de aankomende verhuizing, je moet nog tienduizend dingen regelen voordat je op vakantie gaat en tot overmaat van ramp ontkom je niet aan een dure reparatie van je auto. Allemaal stressoren die je de broodnodige slaap ontnemen.

Wat is nou dat gepieker en waar komt stress vandaan?

Iedereen piekert

Iedereen piekert. De één is er alleen meer vatbaar voor dan de ander. Als je piekert overdenk je in gedachten bepaalde zaken steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw. Je probeert een oplossing te bedenken, of hoe je iets anders aan had kunnen pakken. Doordat je piekert ben je onrustig. Je kunt er niet van slapen. Piekeren is aangeleerd gedrag en kun je verminderen. Accepteer dat je piekert, probeer uit te vinden waarom je piekert, schrijf je piekergedachten van je af en probeer het vanaf een afstandje te bekijken.

Ik heb stress!

Als je stress ervaart, heb je last van spanning of druk. Er wordt ook wel eens gezegd dat je overloopt. Stress is een onprettig gevoel. Stress is overigens niet altijd slecht. Gezonde stress maakt dat je alert en geconcentreerd bent. Maar goed, we hebben het hier over de slechte vorm van stress. Stress waar je moe van wordt, maar waardoor je gelijktijdig de slaap niet kunt vatten.

Langdurige stress verstoort je hormoonhuishouding. Twee hormonen die van invloed zijn op slaap zijn adrenaline en cortisol. Idealiter is de adrenalineniveau laag als je gaat slapen. Als je veel adrenaline aanmaakt gaat je hartslag omhoog en je bent alerter. Als reactie op adrenaline wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Cortisol staat bekend als het stresshormoon, omdat het bij elke vorm van stress vrijkomt. Cortisol is ook belangrijk bij het ontwaken. Je begrijpt; een teveel aan adrenaline en cortisol hebben een hele slecht invloed op je slaap.

Tackel de oorzaak

Ben je een rasechte piekeraar? Ervaar je vaak stress? Probeer de oorzaak te achterhalen. We begrijpen natuurlijk dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Praat erover met iemand. Dat kan er al voor zorgen dat je minder piekert en minder stress hebt. Een buitenstaander kan je helpen relativeren of andere inzichten en oplossingen bieden. Want niet kunnen slapen door stress of piekeren is erg vervelend.

Wat doen als je niet kunt slapen?

Naast het vinden van de oorzaak van piekeren en stress, geven we je nog een aantal tips over wat je kunt doen als je daardoor niet kunt slapen.

  1. Doe een ontspanningsoefening. Let op je ademhaling. Adem een paar keer diep in door je neus en blaas uit door je mond. Heel simpel, maar effectief.
  2. Schrijf je gedachten van je af. Het helpt bij piekeren en bij stress. Het maakt je hoofd letterlijk leeg.
  3. Neem tijd voor jezelf. Ga uitgebreid douchen of in bad. Of luister naar je favoriete ballads of (licht) klassieke muziek.
  4. Ga wandelen en loop zo je hoofd leeg. Buitenlucht doet je goed.

Als je niet kunt slapen doordat je stress hebt kun je ook overwegen om voor een (korte) periode een slaapmiddel te gebruiken. Smilus Sleep is een natuurlijk slaapmiddel. De kruiden in de slaapdrank zorgen ervoor dat beter slaapt, maar ook voor meer rust in je hoofd in drukke tijden.

We wensen iedereen een goede nachtrust toe. Want van goed slapen, word je een vrolijker mens. We hopen dat we met onze uitleg over stress en piekeren, in relatie met niet kunnen slapen, wat meer inzicht hebben gegeven. En dat onze tips je helpen om beter te slapen.

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *