Natuurlijke slaapopwekker

Oh nee…ik heb een slaaptekort!

Het was weer eens zover…net als de nacht daarvoor, en daarvoor….Je kon maar niet in slaap komen. Je woelde en draaide. Althans…dat was vannacht zo. De avond daarvoor viel je snel in slaap, maar werd je tig keer wakker. Beide gevallen zorgen voor een niet al te beste nachtrust. Je staat al moe op en je bruist niet echt van de energie. Bij tijd en wijle voel je je een zombie. Al hoop je natuurlijk dat je er niet zo uitziet. Je komt tot de conclusie dat je nogal een slaaptekort hebt de laatste tijd. En daar wil je vanaf. Het is tijd om slaap in te halen.

Een slaaptekort is een slaapschuld

Na wat struinen op het wereldwijde web ben je erachter gekomen dat er een mooie term bestaat om je tekort aan slaap te omschrijven; slaapschuld. Deze term werd halverwege de vorige eeuw geïntroduceerd door de Amerikaanse professor William C. Dement. Hij omschrijft slaapschuld als het slaaptekort van één nacht opgeteld bij de slaaptekorten die zijn ontstaan tijdens vorige nachten. Het opgebouwde slaaptekort, je schuld, moet later terugbetaald worden. Dat kan alleen door slaap in te halen.

Goed dus; jij hebt zo’n slaapschuld of slaaptekort. En dat vind je natuurlijk helemaal niet leuk. Je wilt schuldenvrij zijn. Zo snel mogelijk beginnen met aflossen. Maar hoe ga je die schuld in inlossen? Want je slaapt immers al een tijdje niet echt goed. Je wilt vaak wel, maar het lukt niet. Je hebt de slaapschuld onvrijwillig opgebouwd.

Slaaptekort afbouwen

Je slaaptekort bouw je af door meer te slapen. Eigenlijk is dat heel logisch. En goed nieuws; je hoeft maar 1/3 van je slaapschuld af te lossen. Een gunstige terugbetalingsregeling dus. In één keer aflossen is niet mogelijk, maar wel in termijnen. Dat betekent vroeger naar bed gaan. Voor jou is dat niet direct de hele oplossing, want je hebt problemen met in slaap komen én je wordt ook nog eens vaak wakker ’s nachts. Er zijn verschillende tips en trucs die je helpen om beter te slapen. Zorg bijvoorbeeld voor een goed geventileerde slaapkamer en eet gezond en gevarieerd. In ons gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’ geven we je meer tips. Ook kun je een slaapsupplement overwegen.

 

Slaap inhalen door een middagdutje

Het lijkt misschien heel aantrekkelijk; je tekort aan slaap inhalen door een middagdutje te doen. Maar dit is niet altijd een goed idee. De meeste mensen zijn namelijk meer gebaat bij structuur als het gaat om slapen. En met een middagdutje kun je je slaapritme in de war brengen. Je kunt je tekort aan slaap beter inhalen door een vast slaapritme. Bijvoorbeeld: Elke avond om 22.15 uur naar bed en om 07.15 opstaan.

 

Zorg bijvoorbeeld voor een goed geventileerde slaapkamer en eet gezond en gevarieerd. In ons gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’ geven we je meer tips. Ook kun je een slaapsupplement overwegen.

Slaapschuldenvrij

Jouw doel? Slaapschuldenvrij zijn. Een slaaptekort inhalen lukt niet in één keer. Daar is wat tijd voor nodig. En dat is helemaal niet erg. Doe wat aanpassingen in je levensstijl als nodig en kruip op tijd onder de wol. Doe dit bewust een aantal avonden per week. Om te ontspannen kun je bijvoorbeeld nog even boek of tijdschrift lezen.

Na een tijdje heb jij je slaaptekort ingehaald.

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope