Sneller in slaap vallen…Hoe doe ik dat?

Zodra je hoofd het kussen raakt in slaap vallen…Dat is pure luxe toch? Lang niet iedereen heeft het geluk om direct in slaap te komen. Menig slaapsessie wordt vooraf gegaan door het nodige gewoel en gezucht. Duurt het echt lang, dan raak je zelfs wat geïrriteerd. Moeilijk in slaap vallen is voor veel mensen een probleem. Klaas Vaak slaat jou blijkbaar structureel over. We bespreken in dit blog wat in slaap vallen inhoudt, de oorzaken van slecht in slaap komen en we geven je een paar tips om snel in slaap te vallen.

In slaap vallen is soms best moeilijk

Eerst eens een paar feitjes over in slaap komen. Het duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten voordat je in slaap valt. Het in slaap vallen is de eerste fase van de slaapcyclus en noem je ook wel de sluimerfase. Ongeveer 25% van de Nederlanders kampt met slaapproblemen. Als je moeilijk in slaap valt, dan merk je dat vaak de volgende dag ook. Al gelijk bij het wakker worden voel je je niet echt uitgeslapen. Je had makkelijk nog een uurtje of twee kunnen slapen, maar ja de plicht roept. Je moet werken, je huishouden doen, je kinderen naar school brengen of je hebt een belangrijk tentamen. Je bent druk en lekker slapen is dus zeer gewenst.

Oorzaken van moeilijk in slaap vallen

Kom je moeilijk in slaap? Daar liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag.

Stress

Misschien wist je het al, maar stress is één van de grootste oorzaken waarom mensen moeilijk in slaap komen. Stress zorgt ervoor dat je brein alert blijft. Terwijl deze juist in de ruststand moet komen. Gelukkig is stress vaak van tijdelijke aard en slaap je in een stressvrije periode weer prima.

Intensief sporten

Heb je vlak voor het slapen gaan intensief gesport? Grote kans dat je dan ook moeilijker in slaap valt. Je hersenen zijn dan nog te actief.

Eetgewoontes

Ook je eetgewoontes zijn van invloed op je slaap. Heb je te weinig gegeten, dan kun je niet in slaap komen door een hongergevoel. Heb je vlak voor het naar bed gegaan nog een vette snack gegeten, dan is je lichaam nog te druk bezig met het verwerken van voedsel. Bovendien kun je vervelende klachten als brandend maagzuur krijgen, waar je niet van kunt slapen. En deze weet je vast; maar het drinken van cafeïnehoudende dranken voor het slapen gaan is ook geen goed idee.

Je beddengoed

Hier denk je misschiet niet meteen aan, maar ook je beddengoed is van invloed op je nachtrust. Je slaapt nu eenmaal lekkerder in een schoon bed. Het is het beste om je bed elke week te verschonen, ook al vind je het misschien een vervelend klusje. En eerlijk; hoe fijn is het om je na een lange dag te nestelen in een schoon en lekker ruikend bed?

Tips om sneller in slaap te vallen

Na de oorzaken kunnen we je ook een aantal tips geven om sneller in slaap te vallen.

Tip 1:

Je slaapkamer is jouw slaapdomein. Het is niet de bedoeling om in je slaapkamer nog even te werken of wat te eten. En hoewel het best gezellig is om je kat of hond mee te nemen naar je slaapkamer, is het ook beter om dit niet te doen. Ze verspreiden bacteriën die zorgen voor een slechte slaap-hygiëne.

Tip 2:

Ontwikkel een slaapritme. Probeer iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Je lichaam went aan dit ritme en je valt zo makkelijker in slaap.

Tip 3:

Lees een boek of magazine voor het slapen gaan. Dit ontspant je brein, waardoor je slaperig wordt.

Tip 4:

Zet je wekker lekker weg! Of draai hm om. Zo kun je niet zien hoe laat het is, maar word je de volgende ochtend wel gewekt door het geluid.

Tip 5:

Zorg voor een comfortabele slaapoutfit. Een pyjama die niet knelt en lekker zacht is. En heb je koude voeten? Haal je slaapsokken tevoorschijn. Je slaapt nu eenmaal beter als je warme handen en voeten hebt.

We hopen natuurlijk dat je wat hebt aan onze tips en dat je sneller in slaap valt!

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *