Verschillende manieren om in slaap te vallen

Slapen is vaak een dingetje voor veel mensen. En er zijn een hoop factoren die onze nachtrust flink in de weg kunnen zitten. Is het niet een snurkende partner, dan is het misschien wel een kind die graag ’s nachts de boel op stelten zet. Of drukte in je hoofd, want je hebt nog een miljoen dingen te regelen voordat je op vakantie gaat. En gatsie; het is ook wel erg warm in je slaapkamer. Maar er zijn ook verschillende manieren om je in slaap te laten vallen. We delen er vier met je waar je niet meteen aan denkt.

#1 In slaap vallen met….rustige muziek

Val je moeilijk in slaap? Dan kan rustgevende muziek je helpen om in een slaapstemming te komen. Om in slaap te vallen moet je ontspannen zijn. Zowel geestelijk als lichamelijk. Rustige muziek helpt je brein ontspannen. Een slaaponderzoek van de Radboud universiteit Nijmegen toont aan dat het beluisteren van rustige muziek één van de makkelijkste manieren is waarmee mensen zelf kunnen proberen hun slaapprobleem aan te pakken. Wanneer je elke avond dezelfde muziek afspeelt dan kan je brein die muziek gaan associëren met slaap, waardoor je sneller in slaap valt. Naast rustgevende muziek, kan het afspelen van natuurgeluiden ook helpen bij het in slaap vallen.

#2 In slaap vallen met….een luisterboek

Niet lezen, maar luisteren naar een boek. De luisterboeken zijn helemaal in opkomst. En we snappen wel waarom; het is heerlijk ontspannend om naar een boek te luisteren tijdens een lange autoreis of treinreis. Dus waarom niet gebruiken om ontspannen in slaap te vallen? Je wordt voorgelezen en valt langzaam in slaap. Je hoeft niet eerst zelf je boek weg te leggen en je leeslampje uit te doen. Het is wel handig om een sleeptimer aan te zetten, zodat het boek stopt na een half uurtje.

#3 In slaap vallen met…geuren

Geur roept herinneringen op. Bij het ruiken van een bepaald parfum denk je misschien aan je moeder, of partner. Er zijn ook allerlei geuren die ons laten ontspannen. De bekendste is misschien wel lavendel. Een paar druppels etherische lavendelolie op je kussen geeft ontspanning. Via je neus gaan de stofjes meteen naar je hersenen. Als je dit steeds maar herhaalt gaat je brein deze geur associëren met slapen. Het in slaap vallen gaat zo steeds makkelijker. En er is nog een geur die het in slaap vallen bevordert, namelijk jasmijn! Een Amerikaans onderzoek toonde aan dat mensen die zich gedoucht hadden met een product waarin jasmijn verwerkt zat of slapen in een ruimte met de geur van jasmijn beter slapen en meer uitgerust wakker worden. Kamilleolie heeft ook een soortgelijke werking.

#4 In slaap vallen met…een leuk verhaal

Nog even een boek of tijdschrift lezen voor je gaat slapen? Een goed idee! Mits het boek niet te spannend is natuurlijk. Door te lezen verzet je je gedachten. Het ontspant en je ogen worden moe. Een studie, uitgevoerd door de universiteit van Sussex, toont aan dat met minder dan zes minuten lezen het stresslevel met bijna 70% omlaag gaat en dat het de nachtrust verbetert. Dus; kruip lekker onder de dekens, zorg voor net voldoende leeslicht en pak dat boek dat al tijden ongelezen op je nachtkastje ligt.

E-book Beter slapen begint overdag

Download het Gratis E-book ‘Goed slapen begint overdag’

Beter slapen doe je door overdag te beginnen. Ontvang de waardevolle tips 100% gratis en binnen enkele minuten in je e-mail inbox.

  • Praktische tips om beter te slapen
  • Handig dagschema
  • Toepasbaar wanneer jij dat wilt
  • 100% gratis
envelope
envelope